torsdag 25. oktober 2012

Slutten er bare begynnelsen!

"Successfull people are usually people who have failed. Then failed again. Then failed some more. And then some more. But they kept going..." - Stephen Miller

Når Gud er for oss, hvem kan da være imot oss? Vi er ustoppelige fordi vi kjenner Jesus som seierherre. Ingenting kan stå seg imot den allmektige Gud!

Hva med de gangene vi opplever vi ikke strekker til, ikke grep den "ferdiglagte gjerningen", sa noe vi angret på eller gjorde noe vi ikke var like stolte av? Er det noe som vi kristne kan oppleve, eller lever vi et glansfullt liv?

Kan vi oppleve nederlag?

David opplevde både å være nedtrykt i sin ånd ("Min sjel er nedtrykt i støvet, hold meg i live etter ditt ord" Salme 119,25), en knust sjel ("Min sjel er knust, så jeg lengter etter dine lover til enhver tid." Salme 119,20), og sorg ("Min sjel gråter av sorg, reis meg opp etter ditt ord." Salme 119,28).

Dette er reelle opplevelser man kan erfare og kjenne på i livet. Likevel var David veldig klar på at fokuset hans ikke på noen måte hadde endret seg. Midt i sin svakhet og elendighet var han veldig klar på at Gud var hans redning, hans utvei, hans alt: "Du er mitt skjul og mitt skjold, jeg venter på ditt ord" (Salme 119,114), "Til evig tid skal jeg ikke glemme dine befalinger, for ved dem har du holdt meg i live" (Salme 119, 93).

Selv i sine reelle følelser, opplevelser og nederlag hadde David blikket sitt festet på Jesus. Han visste at selv i tøffe tider var han like elsket av Jesus, like viktig for Hans rike, like unik og like salvet.

Fra nederlag til seier

Det er tøft å innse at man har hatt et nederlag. Men det er enda tøffere å legge det bak seg og starte med blanke ark!

Et nederlag byr alltid på en ny seier. En slutt byr alltid på en ny begynnelse. Uansett hva som kommer vår vei kan vi bestemme oss for å ikke slippe taket, ikke gi opp. Uansett hva vi måtte oppleve og erfare i livet, kan vi bestemme oss for at det ikke skal ta fokuset vårt vekk fra Gud.

"Ikke så at jeg alt har nådd dette er allerede er fullkommen. Men jeg jager etter det for å kunne gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus."  (Fil 3,12)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar